Förtydligande.

Vill skriva några rader och förklara hur det fungerar.

Hoktv är en ekonomisk förening som ägs av medlemarna (villaägare) samt betalar analog avgift för tv, denna avgift bestäms på årsmötet i feb/mars där även vi som sitter i styrelsen väljs.

Det som började som en liten kabeltvförening för ca 30 år sen och har senaste tiden utvecklats till både HD tv, bredband (docsis) samt vissa delar fiber och airfiber, hoktv äger och driftar helt detta nät.

Nätet är uppbyggt med KOAX kabel / fiber där förstärkare driver nätet.

Flertalet hyreshus är ansluten till nätet så även bostaden, skillnaden med bostadens fastigheter är att dom äger utrustningen i och mellan deras fastigheter och vi levererar tjänsten.

Går förstärkaren sönder i hyreshuset står bostaden för detta samma gäller om en kabel eller ett uttag går sönder.

Vår ambition är såklart att leverera driftsäkert bredband i bra prisklass tyvärr har både kabelavgrävningar, åsknedslag samt strömabrott skapat mycket problem, det senaste igår kväll när ett DHCP-problem som gjorde att modemen hade IP (och därmed är online enligt kartan) men klientutrustning bakom DOCSIS-modem hade svårt att få IP. KL 08:40 i morse åtgärdades detta.

Upplever ni avbrott FELANMÄL så skickar vi ut en tekniker asap, all kunders historik sparas och vi har även övervakning på modemen där vi kan se avbrott, grafer, värden mm mm.

Kontrollera även er egen utrustning då ett rätt vanligt fel ligger i en router eller dålig kabel mellan modem och uttag, är den böjd för mycket blir det sämre kontakt = avbrott (ny kabel fås gratis) ska hastighetsmätning göras måste datorn vara direktkopplad med sladd till modemet för att inte bli missvisande.

Vill även nämna att chat via facebook går till oss i styrelsen har ni fel eller frågor felanmäl detta via mail eller ring supporten då tanken med facebook är att nå ut med information.

Vi har för närvarande telesupport till kl 22:00 dock arbetar tekniker mån-fre 07-16 om akuta större ärenden händer kan dom kallas ut.

HOKTV